2007 ajalooliselt parim aasta!

BLRT GRUPP AS

Konkurentsivõimelisim tööstus- ja energeetikaettevõte 2008Fjodor Berman

BLRT nõukogu esimees Fjodor Berman on BLRTs töötanud juba üle 30 aasta. Nii pika aja jooksul on ettevõttes olnud nii paremaid kui halvemaid aegu. Viimastel aastatel on Berman juba harjunud, et igal aastal lähevad ettevõtte tulemused aina paremaks, aasta 2007 on aga täiesti ajalooline. „Meil on jõulude paiku korporatiivne koosistumine ja arutlemine, kus me teeme kokkuvõtteid mööduvast aastast – allüksuste juhid on kõik koos ja ma alustan alati seda õhtut lausega, et see aasta oli parem kui eelmine. Aga nüüd ma näen, et kui vaadata kõiki eelnevaid perioode, siis tõepoolest, eelmine aasta on BLRT ajaloos kõikide aegade parim aasta. Meil oli tähelepanuväärne kasv - müüginumbrid kasvasid, suutsime turul laieneda ja osta sellise ettevõtte nagu Turku Repair Yards. Nüüd oleme Soome turul väga sügavalt sees. Võitlesime selle turuosa välja ning oleme väga rahul.“

Õiged investeeringud toovad edu
BLRTs on pidevalt arendamisel uued projektid, seetõttu ka investeeritakse väga palju. Eelmine aasta oli ka kõige investeeringuterohkem periood ettevõttes – Bermani sõnul annavad õiged rahapaigutused neile edasisel tegutsemisel väga palju enesekindlust juurde. Turku Repair Yards on kõige suurem remonditehas Põhjamaades ja selle omandamisega sai ettevõte Soome lahe ja Balti mere ääres laevaremondi turul suurimaks tegijaks.
Praegu ehitab BLRT Vilniuses väga suuremahulist galvaniseerimiskompleksi, mis lõpetatakse selle aasta novembris ning millest tuleb Baltimaade kõige suurem ja kaasaegsem metallide galvaniseerimise kompleks.

„Konkurents on tugevnenud ja seda paljudel põhjustel. Pidu laevaehituses praegu jätkub – kui soovite praegu laeva tellida, siis öeldakse, et tulge tagasi aastal 2011. Tellimusi on liiga palju ja seetõttu on laevaehituse perspektiivid väga head. Meretransport on siiski kõige efektiivsem ja kokkuvõttes ka odavam,“ räägib Berman.

Paljud uued rahvusvahelised konventsioonid keelavad vanade konstruktsioonidega laevade kasutamise vetes ja seda erinevatel põhjustel, kas tuleohutuse puudulikkuse või ühepõhjalisuse pärast ja ka seetõttu tuleb tellimusi juurde – laev tuleb ümber ehitada või ollakse sunnitud hoopis uude laeva investeerima. Tegu on huvitava olukorraga, kus nii nõudlus kui ka pakkumine on väga suur. Oma niši püüavad leida ja hoida sellised suurriigid nagu Jaapan, Hiina, Korea, Saksamaa ja Holland, kusjuures Eestil on siin üsna palju kaasa rääkida.
„Me ei saa tellimusi lihtsalt niisama, neid tuleb välja võidelda ja teha kõrgekvaliteedilist tööd. Ka nimi on tähtis, et potentsiaalsed tellijad teaks, kes sa oled. Meid teatakse ja seetõttu saame erinevatest regioonidest palju tellimusi. Vahest räägitakse meile, et Teil on vedanud, olite õigel ajal õiges kohas. See on ka tõsi. Tuuleenergeetikaga on näiteks nii, et meile öeldakse, et pole tähtis, kui palju üks või teine detail maksma läheb, peaasi, et te oskaksite seda kõike teha. Ja nii oleme me saanud suure tellimuse Põhjameres asuva tuuleenergia seadmete pargi rajamiseks vajaliku transformatsiooniplatvormi ehitamiseks,“ on Berman rahul.

Terava kriisi ilmingud
Eelmisel aastal ettevõte majanduskriisi algust omal nahal ei tunnetanud. Sellest vaid räägiti. Berman arvab, et kui majandus kasvab, siis on liberaalne majanduspoliitika väga hea, aga samas ei saa niimoodi kogu aeg elada. Kui kümme aastat tagasi oli väga oluline, et ettevõtteid ei segatud, siis nüüd ei saa lihtsalt vaadata ja mitte sekkuda. BLRTs oldi igaks juhuks valmis ka halvemateks aegadeks, aga õnneks areneb turg laevaehituse sfääris hästi. Nüüd on situatsioon teistsugune. BLRTs on 10 erinevat tegutsemissuunda ja kui laevaehituses ja laevaremondis ongi kõik väga hästi, siis metallide ja gaaside müügis on märgata langustendentse. „Näeme ka seda, et arveid makstakse meile halvemini ja pikema aja jooksul. Analüütikud räägivad muidugi erinevalt, mõni arvab, et aasta lõpus läheb paremaks, aga mina olen veendunud, et kriis on alles algusjärgus. “Keerulised pole ajad vaid Eestis – Soome laevaehitaja Akeryard on siin hea näide - kui Turkus on tööd, siis Helsingis ja Raumas enam mitte. Seetõttu sisenes Akeryard juba ka remonditurule. Bermani sõnul on BLRT osa võtnud riiklikest konkurssidest ja neid ka võitnud. „See räägib sellest, et kui suur kriis ka pole, alati on mingeid otsuseid vaja teha. Teisest küljest, kui majandus kasvab, siis läheb kõigil hästi ja tuleb otsustes julge olla. Kui vigu teed, siis ikkagi oled plussis. Probleemid tekivad languse ajal ja praegu just see käes ongi: enam pole lihtsaid otsuseid, et investeerime ja vaatame, mis saab. Muidugi on keeruline ette näha, aga kui praegu õigeid ja reaalseid hinnanguid anda, siis on kõik korras.“

BLRT ise oma plaane kärpinud pole, pigem vastupidi – selle aasta kasvuks on planeeritud 30%. Ettevõtte juhi kinnitusel ei saagi nad vähemat loota, sest investeeritud on väga palju. Kui on palju erinevaid tegutsemissuundi, siis on tema sõnul ka veidi lihtsam, sest ühe tegevuse miinuseid saab teise tegevuse plusside arvelt katta. Berman usub, et käesolev aasta tuleb parem, kui eelmine, poolaasta tulemused juba kinnitavad seda. „See on meie planeeritud strateegia, mis ei lähe planeeritud raamidest välja ning annab meile kindluse, et tegutseme õigesti.“

Tööjõuturul pole paranemist märgata
Tööjõu osas pole olukord laevaehituses eriti paranenud. Lohutuseks on see, et peaaegu samasugused rasked ajad valitsevad igal pool Euroopas. „Eelmisel aastal ei jätkunud inimesi BLRTs peaaegu üldse, oli ebanormaalne situatsioon: tulevad inimesed, kes ei oska töötada, aga soovivad kõrget palka. Praegu on veidi teistmoodi, inimesed tulevad ja on nõus igasuguse tööga, mis omakorda tähendab, et tööjõuturg muutub. Praegu on näiteks transiidimahtude vähenemise tõttu Eestis dokkereid palju üle - neid tuleb õpetada ligi viis aastat, aga tellimusi on vaja täita kohe. Seetõttu võtsime Leetu tööle 50 hiinlast, kes oskavad oma tööd ja praegu on näha, et see oli õige samm. “Klaipeda tehas osteti 2001. aastal ja praegu on see Leedu kõige suurem eksportöör. Tahame igal juhul olla oma ala parimad,“ ütleb Fjodor Berman lihtsalt.