Modesat pakub internetti hävituslennukisse või kiirrongi

Modesat Communications OÜ

Innovaator 2009

Tarmo PihlAasta Innovaatori tiitel läheb Modesatile teenitult. Esimesena maailmas lahendas firma tehnoloogilise väljakutse edastada lairibainternetti 1200 km tunnis liikuvale lennukile.

Modesat on Eesti üks ambitsioonikamaid tehnoloogiafirmasid, mis patenteeris tõhusa modemitehnoloogia raadio- ja traatsidelahendusteks ning murrab sellega nüüd välisturgudele. Firma juhatuse esimees Peep Põldsamm ja ärijuht Tarmo Pihl nimetavad ettevõtet tüüpiliseks arendusfirmaks, kes on tegelenud teadus- või rakendusuuringuga ning selle tulemusena leidnud tehnoloogilise lahenduse, mida püüab nüüd turustada.

Midagi tüüpilist pole aga nime PilotSync kandvas raadiosidelahenduses. See on ühtaegu nii lihtne kui ka geniaalne. Selle autorid on Modesati Valgevene raadiosideteadlased ja insenerid, kes nõukogude ajal radari- ja raketisüsteeme arendasid. Eestlased võtsid tehnoloogiale vajalikud patendid ja läksid sellega maailmaturule.

PilotSync on revolutsiooniline raadiokanali sünkroniseerimise lahendus, mis teeb sidekanali palju efektiivsemaks ning kasutuskindlamaks. Lubab suuremat andmekiirust ning töökindlust. Ning kõigele lisaks on veel soodsam.

Vihm, lume- ja lehesadu võivad mõjutada mobiililevi Eestis, sest signaalid võivad hajuda, peegelduda, muul moel häiritud saada. Küll aga ei mõjuta need Modesati tehnoloogial põhinevat sidet.

„Ajal, mil inimesed muutuvad aina mobiilsemaks ja soovivad olla online’is igal pool ja iga kell, muutuvad sidekanali läbilaskevõime ning töökindlus aina olulisemaks,“ ütleb Põldsamm.

Modesati ihaldatava turu võib jagada kolmeks. Põhiturg on telekom. Maailmas müüdi 2008. aastal 1,9 miljonit raadiolinki ja see number kasvab prognooside järgi tempos 20–30% aastas. Lõviosa 3G ja 4G mobiilioperaatoritest peavad 2–3 aastaga põhjalikult uuendama oma võrke, et olla võimelised pakkuma mobiilset lairiba internetti. Näiteks Eesti mobiilioperaatorid panevad klientidele mobiilse interneti andmemahupiiranguid, et võrgus ei tekiks ülekoormus.

Trend, kus mobiil saab peamiseks multimeediumivahendiks arvuti ees ning kodused interneti püsiühendused vahetatakse mobiilse interneti vastu, on prognoositav kõikjal. See aga eeldab võrkude töökindluse ja läbilaskevõime kasvu.

Teine segment on satelliitside, täpsemini lairibainternet kiiresti liikuvatesse objektidesse, nagu lennukid, laevad jms.

Kolmas turufookus on militaarvaldkond, kus valitseb nõudlus rasketes tingimustes toimivate tehnoloogiate järele. Siin on huvitav teema salastatud side. Modesat pakub siingi head alternatiivi praegusele keerulisele raadioside krüpteerimislahendusele – sagedushüpluse tehnoloogia võimaldab muuta kandesagedust 10 000 korda sekundis, et pealtkuulaja ei suuda eetris mingit sidet tuvastada.

Seal, kus paljud on katsetustega liiva jooksnud, võivad Modesati mehed kinnitada: neil on olemas tehnoloogiline lahendus, kuidas edastada laiaribalist televisioonisignaali väga kiiresti liikuvale terminalile, näiteks 1200 km/h liikuvale reisilennukile, rääkimata 300 km/h kihutavast kiirrongist.

Modesati tooteportfellist leiab rea erinevaid modemeid, alates raadiosidemodemitest, lõpetades satelliitside-, kaabel- ning Etherneti modemitega. Turul kinnitati kanda mullu sügisel. Senine areng on Põldsammi sõnul olnud plaanipärane. Oluliselt on paranenud arusaamine turu ja klientide vajadusest ning nõudmistest.

Läbirääkimisi peetakse kümnete firmadega üle maailma - Itaaliast, Hiinast, USAst, Suurbritanniast, Saksamaalt, Kanadast, Indiast, Iisraelist ja mujalt. Paljud neist on suured börsiettevõtted. Aktiivset müüki pole Modesatil vaja olnud teha juba alates kevadest, sest läbirääkimispartnerid omavad tervelt 85% turust!

Ettevõte ei otsi kliente Eestist ega regioonist, sest siin neid lihtsalt pole. Sihikul on suurimad võimalikud tegijad, peamiselt kaabelmodemite ja raadiolinkide tootjad. Näiteks Huawei, Ericssoni, Nokia Siemens Networksi, Alcatel-Lucenti jpt suuremad võrguseadmete tootjad. Satelliit- ja mobiilside poolelt näiteks ViaSat, iDirect ning lennukitootjad Boeing ja Saab. Aga need on vaid osa potentsiaalsest klientuurist.

Viimaseid suuremaid verstaposte firma jaoks oli partneri kaudu esinduse loomine Iisraeli. Tänu sellele arendatakse koostööd ühe Iisraeli sõjatööstusettevõttega satelliitside vallas. Sellest koostööst on Põldsammi sõnul juba koorunud ka uus tehnoloogiline lahendus ja Modesati järjekordne patenditaotlus.

Paljud nimekad ettevõtted on Eesti firma vastu juba huvi üles näidanud. Kui Boeingut paelus live-televisiooni saamine õhus oleva lennuki pardale üle interneti, siis Saab tundis huvi, kuidas tõhusama traadita kommunikatsiooniga vähendada kaablite arvu lennukis. Sellega langeks õhusõiduki kaal ent paraneks ökonoomsus.

Läbimurded nõuavad aga pingutust ja kannatust. Ei ole lihtne pääseda mõne suure seadmetootja „portfelli“. Põldsamm ütleb, et selles äris on sisseostud ja tarneahelad nii välja kujunenud, et ühe tehnoloogiatarnija vahetamine kogu ahelas peab olema hästi põhjendatud ning võtab aastaid. Seega on Modesati jaoks tõeline arenguhüpe ilmselt alles ees.

Lisaks Eestile on firmal esindused veel Valgevenes, Venemaal, Iisraelis ja USAs Silicon Valleys.