Loodusvägi OÜ

Aasta Piirkonna Ettevõte 2014
Aasta Ettevõte 2014 nominent

 

Loodusvägi tulemused 2013

Käive (tuh €) 265
Ärikasum (tuh €) 15
Töötajate arv 3
Lisandväärtus 1 töötaja kohta (tuh €) 15



Ahto Vegmann: kõik sai alguse metsmustika-mustsõstraglögist

Juba prantslased ütlesid cherchez la femme – otsige naist. Selles, et tänane suurim Eesti mahetoidu eksportija Loodusvägi tuule tiibadesse sai, oligi tähtis roll kahel naisel.
Esiteks ühel sümpaatsel müüjal, kes Tallinnas Kosmose kino juures ökopoes töötas. Nimelt läks Loodusväe üks asutajaist Ahto Vegmann 2008. aastal tema käest uurima, millist ökokaupa tasuks Eestis toota. „Küpsiseid,“ vastas müüja, „küpsiseid tahetakse kõige rohkem.“

Juba järgmisel päeval helistas seesama ökopoe juhataja Ahtole tagasi:„Meil on siin üks naine, kes pakub küpsiseid. Ehk on teil midagi ühist.“

Tänu sellele müüja vahendatud kontaktile jõudiski Loodusvägi esimese tooteni. Aga selleks ei olnud üldse mitte küpsis. Naine, kelle nimi on Lüüne Karu, töötas välja hoopis maheda metsmustikamustsõstraglögi, mis on siiamaani firma tuntuim toode. 2008. aasta jõulude ajal läksid nad selle glögiga Raekoja platsi jõuluturule, kus jooki saatis suur edu. Järgmisel aastal müüsid nad glögi juba ka pudelites kaasa.

Ahto Vegmann ei seisnud Loodusvägi asutamise taga üksi, vaid koos endise koolivenna Kristjan Õunamägiga. Kooli ajal nad eriti ei suhelnud – kumbki pidas teist veidi imelikuks. Kuid täiskasvanuna kohtudes selgus, et neil on sarnane säde silmis.

„Panime ideed paberile – see oli meie esimene sügavam sisekaemus,“ räägib Ahto Vegmann, kes töötas tolle kohtumise ajal ühes telekomiettevõttes. 2008. aastal panid nad paika oma tegevuse alustõed, mis kehtivad tänini: tervis, küllus, armastus, vabadus ja elurõõm. Üsna kiirelt sai neile selgeks, et mahetoit on valdkond, mis haakub nende väärtustega.

Pärast esimest jõuluturgu järgnes eneseotsimise periood – sõbrad eksportisid kaupa Iirimaale ning pidasid söögikohta Vanasadama kruiisilaevade alal. Aga inimesed eelistasid tol ajal veel rohkem kartulikrõpsu ja Coca-Colat. Silmad avas 2010. aastal käik Londonisse. „Naturaalset ja looduslikku kaupa müüv Whole Foods Market tegi tõesti meie silmad lahti – me nägime, et sellel on potentsiaali,“ meenutab Vegmann.

2008 alustati sellest, et mehed helistasid Eesti poodidesse ning pakkusid tooteid firmadele ärikingitusteks. „Suured poeketid olid skeptilised,“ meenutas Vegmann. Vaatamata sellele oli mullune kasv 68 protsenti, tänavu oodatakse 30–40 protsendist kasvu. Toodete arv suurenes läinud aastal nelja pealt 44-ni. Marjapulbrid, mahlad, marjakompud, metsamesi, pagaritooted, toortoit...

Pool Loodusväe toodangust läheb Põhjamaadesse. Nii näiteks jõuavad tervislikud toornäksid sadakonda Soome, Belgia ja Rootsi poodi. Spetsiaalse kuivatuskapi abil valmivad suvikõrvitsa-, tomati-, maasika-, õuna-, sibula- ja peedinäksid – tõepoolest, suurepärane vaheldus õlis frititud kartulikrõpsudele.

Sel aastal on hoolega uute välisturgude nimel pingutatud: Soomes oldi kaasas meie presidendi riigivisiidil, firma toornäksid ja suussulav metsamesi läks ka nende presidendi kinkekorvi. Ning Londonis käidi Euroopa ühel suuremal mahetoodangu messil Natural & Organic Products Europe.

Nagu paljud teisedki tootmisettevõtted, tunneb ka Loodusvägi teatavat barjääri, kui juttu tuleb Eestist, kuid Vegmanni sõnul on selle valdkonna inimesed õnneks tavapärasest veidi avatumad. Barjäärist hoolimata nad toidu päritolu ei peida. Nende pakendeid ehib uhke slogan „Made in Estonia – Land of organicbeauty“.

Üks ettevõtte nõrgemaid kohti on toorainega varustamine – samas nad ei kavatse loobuda kohalikust mahetoorainest. Suuremalt jaolt tuleb see Mulgimaa mahetalunikelt, mingi osa koguni aga Rapla-, Järva- ja Valgamaalt. Mustikat metsas veel jagub, kuid mahemustsõstart hakkab väheks jääma. „Mida samm edasi, seda rohkem tuleb ette planeerida,“ sõnab Vegmann. See kehtib ka äri kohta üldiselt – kui alustaval ettevõttel on vaja asjad lihtsalt ära teha, siis pikas perspektiivis tuleb tuld hoida. Tuld aga ettevõttel jagub. „Tahame pikas perspektiivis olla arvestatav puhta toidu tootja Euroopas,“ ütleb Ahto Vegmann.


Loodusvägi OÜ
Loodusvägi on ettevõte, mis on pühendunud eestimaiste mahetoodete väljaarendamisele, tootmisele ja turustamisele Skandinaaviamaades ja Euroopas. Firma esialgsest plaanist hakata tootma küpsiseid sai bürokraatia konaruste kiuste hoopis siht anda elule uus maik glögi müümisega jõuluturul. Sealt see kõik algas.

Nüüd on jõutud paljudesse poodidesse Soomes, Belgias, Rootsis ja Taanis, juba käivad ettevalmistused oma tehase käivitamiseks 2016. või 2017. aastal.